WORKSHOP BEGINNEND LEZEN – LETTERKLANKSTAD
Duur: 75 minuten
Een praktische en vooral zinvolle workshop over ontluikende geletterdheid, beginnend lezen, schoolrijpheid en de invloed daarvan op de lange termijn bij spelling, begrijpend lezen en het leesplezier. Met inzicht in de unieke succesvolle didactiek van LetterKlankStad.
Goed lezen in plaats van snel lezen
Het Europese PISA-onderzoek van 2018 geeft aan dat 24% van de Nederlandse jeugd functioneel ongeletterd is. Dat is een schrikbarend aantal. 1:4 leerlingen heeft onvoldoende leesvaardigheid om dagelijkse teksten te begrijpen.
Het jonge visuele brein herkent woorden naar vorm en maakt daarbij gebruik van de context en de illustraties. Er is van nature (nog) geen aandacht voor de analyse, fonologie, opbouw en woordstructuur. Het lijkt lezen, maar is het niet! Steeds meer leerlingen lopen vast in het latere leerproces bij spelling, begrijpend lezen en het leren van vreemde talen. De oorzaak ligt in de beginfase: groep 3.
Het accent bij leren lezen in Nederland ligt vooral op de snelheid. Zo vlot mogelijk snel lezen. Daarbij daalt de leeftijd waarop begonnen wordt met lezen, waardoor de schoolrijpheid in het gedrang komt. Te vroeg beginnen met leren lezen en/of aandringen op snel lezen belemmeren het decoderen en automatiseren. En juist dat zijn de pijlers van goed leren lezen!
Niet alle docenten (her)kennen deze valkuil en ook reguliere toetsen laten dit niet altijd zien. Onderzoek wijst uit dat een kwart van de leerlingen eind groep 3 gewoon leesniveau E3 behalen, zonder dat ze zicht hebben op de woordopbouw. Hierdoor ondervinden ze pas in het latere leesonderwijs problemen bij o.a. spelling, begrijpend lezen en het leren van vreemde talen. Ook bij slimme, associatief denkende (hoogbegaafde) leerlingen blijft deze scannende manier van lezen vaak onopgemerkt.
LetterKlankStad
De recent uitgebrachte beginnend leesmethode LetterKlankStad laat lezen en spellen weer samen opgaan. Het accent ligt op decoderen en fonologie. Er is een duidelijk onderscheid tussen letters en klanken. Daarbij hebben letters een alfabetische naam en één of meerdere spraakklanken (hoe deze klinkt in een woord). Dit onderscheid kennen en kunnen toepassen is cruciaal voor een goede decodering en spelling. Ook het spellen van woorden (heen en terug) op alfabetnaam is een effectieve en structurele werkvorm. De aandacht gaat direct naar de analyse en opbouw van woorden.
Workshop
De workshop geeft inzicht in de fonologische ontwikkeling van het jonge brein, de leesdidactiek en de valkuilen van ons leesonderwijs op de lange termijn. Tevens maakt u kennis met de materialen en unieke didactiek en werkvormen van de beginnend leesmethode LetterKlankStad. Kortom: een zinvolle lezing voor ouders, leerkrachten en leerbegeleiders over leren lezen.
Boek deze lezing/workshop
Deze workshop is zeer geschikt voor teamstudiedagen en/of themadagen op het gebied van lezen.
Prijs: € 300,- (btw-vrij)
Neem vrijblijvend contact op met ons voor de mogelijkheden: info@letterklankstad.nl