LetterKlankStad
  • HOME
  • WAT IS LETTERKLANKSTAD
    • IN HET KORT
    • VISUEEL LEREN
    • DE BASIS VAN LEREN LEZEN
    • IEDEREEN LEERT GOED LEZEN
    • 72 LESSEN VAN 50 MINUTEN
    • EEN HOLISTISCHE AANPAK
    • 5 LEESBOEKEN
  • NT-2
  • FILMS/PUBLICATIES
    • BELANG VAN GOED LEREN LEZEN
    • INTRODUCTIE FILM
    • VOORLICHTING FILM
    • ANOUK LAMPING UIT GROEP 3
    • NT-2 MET LKS
    • LES 67 OP AFSTAND
    • JSW LETTERKLANKSTAD
  • DE MATERIALEN
    • 5 LEESBOEKEN
  • PRIJS OVERZICHT
  • ZICHTLOCATIES
  • WORKSHOP
  • REACTIES
  • FAQ
  • CONTACT
    • ALGEMENE VOORWAARDEN
    • ORGANISATIE
    • BELEIDSPLAN
    • DOWNLOADS
  • WEBSHOP
  • Menu Menu

Van leren lezen… naar lerend lezen

De beginnend leesmethode LetterKlankStad pakt de oorsprong van lees uitval aan: de fonologische vaardigheden en het vlot en juist kunnen decoderen van woorden.

Lees uitval in Nederlandblind-lezen
De basis van goed lezen ligt in groep 3 en 4. Vanaf groep 5 gaat het namelijk in de lessen niet meer om leren lezen, maar om lezend leren. Onderzoek wijst uit dat de oorzaak van de (voortgezet en begrijpend) leesproblemen vooral ligt op het gebied van expliciete instructie en de leesdeskundigheid van de leerkracht. In 40% van de kleutergroepen is daarbij onvoldoende aandacht voor zaken als fonologische vaardigheden. (Coster, 2001, Houtveen e.a., 2005; Vernooy, 2004).
Het menselijk brein wordt steeds visueler. Debet hieraan is onze beeld-maatschappij, waar internet een grote rol speelt. Ervaren leerkrachten zullen dit beamen: onze jeugd wordt visueler. De impact hiervan is dat jonge kinderen de overstap naar het talige, gestructureerde denken moeilijk vinden. Het leren lezen wordt liever holistisch opgepakt, waarbij het kijken naar details en het automatiseren van lesstof het liefst wordt overgeslagen. En met onze huidige toetsing op `snelheid` gaat dat vaak ongemerkt, lange tijd goed. Bewustwording en (h)erkenning hiervan is cruciaal om onnodige diagnoses en problemen te voorkomen.     

Herkennen
Snel lezen is niet automatisch goed lezen. Juist visuele kinderen gaan te snel over op het lexicale (vlotte) lezen en missen de basis van het decoderen/automatiseren. Niet alle docenten (her)kennen deze valkuil van het visuele brein, en ook reguliere toetsen laten dit niet altijd zien. Hierdoor ondervinden leerlingen pas in het latere leesonderwijs problemen. Juist bij de slimme, associatief, snel denkende leerlingen die effectief kunnen compenseren, blijft deze manier van lezen onopgemerkt. De noodzaak van automatiseren en analyse hebben ze in de beginfase (groep 3) niet gevoeld. De rapportcijfers waren toch goed?

Ervaring leert dat oudere leerlingen het woord deur prima kunnen lezen, maar bij de opdracht `Schrijf de eu eens op,` rustig de letters ui schrijven. Ze hebben dus wel het woord deur als geheel opgeslagen, maar hebben geen idee van de afzonderlijke lettertekens (grafemen). Woorden worden in zijn geheel geleerd. Zoals een meisje uit groep 8 verzuchtte: `In de brugklas ga ik Frans en Engels leren. Dat lukt me nooit. Ik heb al duizenden Nederlandse woorden in mijn hoofd zitten; daar kan echt niets meer bij!` Het was voor haar een openbaring dat je met de 26 letters van het alfabet alle Nederlandse woorden kunt maken. `Waarom heeft niemand dat tegen me gezegd?` riep ze verbaasd uit. Ook is er bij oudere leerlingen vaak geen focus op details, de volgorde van letters in een woord (straat/staart) en/of de letterkennis (ijs/eis – kouw/kauw).

lksdoos-vk

                                     Created by ICTEC
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accept settingsHide notification onlyInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accept settingsHide notification only