Enkele reacties van LetterKlankStad gebruikers:

`In groep 3 zijn we begonnen met een pilot. Voor het leren lezen maken we gebruik van twee methodes. Naast de bekende methode `Lijn 3`, hebben we ook de methode `LetterKlankStad` aangeschaft. Een methode met een heel eigen visie op het leren lezen. Door deze visie te integreren in onze methode Lijn 3ontstaan er in de groep prachtige ontdekkingen en gesprekken.  De methode `LetterKlankStad` gaat ervan uit dat er 26 letters zijn. Dit zijn de letters van ons alfabet en deze letters hebben een naam. De rest zijn klanken die we maken met de letters van ons alfabet.  Al in de eerste weken ontdekt de groep dater letters zijn die meerdere klanken hebben. Denk maar aan het woord papa of mama. De a klinkt soms kort en soms lang. Het duurde niet lang of ze kwamen in leesboeken woorden tegen als beer, boor, je, me, nu, zo, hond en pitje. In plaats van de bekende verwarring op de gezichten te zien, zag ik juist ogen oplichten en sprankelen. Ze vinden het prachtig om zelf te ontdekken dat je deze woorden anders moet lezen. En de bijbehorende regels die komen spelenderwijs al een beetje aan bod. De keuze voor het lezen van leesboeken is nu veel groter en ik zie het leesplezier groeien. `
Corine Knoester, leerkracht EBS De Rots – Ede

`De inzichtelijkheid van de methode, de holistische benadering en het duidelijke onderscheid tussen een letter en een spraakklank spreekt ons aan. De resultaten zijn super! We merken dat deze aanpak de echt zwakke lezers er uithaalt. Er zijn meer kinderen die eind groep 3 AVI-E3 beheersen en de kinderen die dat niet doen, houden we in groep 4 extra in de gaten.`
Rutger de Vries, directeur CBS Wonderwijs – Ruurlo

`De visuele aanpak en de nadruk op correct lezen in plaats van snel lezen, vinden wij prettig. LKS werkt met een duidelijke visuele, tactiele, motorische en auditieve aanpak waardoor alle leeringangen worden aangesproken. Al die verschillende manieren van verwerken en oefenen, maken dat leerlingen hun sterke kanten gebruiken. En omdat ze niet openlijk met elkaar vergeleken worden en echt de tijd krijgen, groeit het zelfvertrouwen en blijven ze gemotiveerd. De aanpak vanuit het directe instructiemodel sprak ons gelijk aan. Vanuit het geheel, met het accent op goed technisch leren lezen en spellen zonder tijdsdruk. Kortom: een fijne compacte methode waar ik en de leerlingen met veel plezier mee werken.`
Hannie Frederiks, leerkracht Kindcentrum Sint Jan – Waarland

`Scholen die hun methode niet standaard willen volgen, maar vooral als leidraad willen hanteren, kunnen prima uit de voeten met LetterKlankStad. Op veel scholen wordt de behoefte aan eigen regie groter. Dan helpt het om een relatief smalle methode te hebben. Dit vraagt wel van de leerkracht om goed op de  hoogte te zijn van de onderwijsdoelen en onderwijsbehoeften van de kinderen in je groep. Extra tijd voor lezen, meer aandacht voor leesbevordering en aanvullende materialen zijn noodzakelijk, maar een smalle methode geeft ook veel vrijheid om hier zelf verder invulling aan te geven. Scholen die voor de keuze van een nieuwe aanvankelijk leesmethode staan, kunnen uit hun comfortzone stappen door naast de gebruikelijke methodes ook LetterKlankStad mee te nemen in hun oriëntatieproces. `
Vivian van Alem, onderwijsadviseur in JSW september 2018