LetterKlankStad
  • HOME
  • WAT IS LETTERKLANKSTAD
    • IN HET KORT
    • VISUEEL LEREN
    • DE BASIS VAN LEREN LEZEN
    • IEDEREEN LEERT GOED LEZEN
    • 72 LESSEN VAN 50 MINUTEN
    • EEN HOLISTISCHE AANPAK
    • 5 LEESBOEKEN
  • NT-2
  • FILMS/PUBLICATIES
    • BELANG VAN GOED LEREN LEZEN
    • INTRODUCTIE FILM
    • VOORLICHTING FILM
    • ANOUK LAMPING UIT GROEP 3
    • NT-2 MET LKS
    • LES 67 OP AFSTAND
    • JSW LETTERKLANKSTAD
  • DE MATERIALEN
    • 5 LEESBOEKEN
  • PRIJS OVERZICHT
  • ZICHTLOCATIES
  • WORKSHOP
  • REACTIES
  • FAQ
  • CONTACT
    • ALGEMENE VOORWAARDEN
    • ORGANISATIE
    • BELEIDSPLAN
    • DOWNLOADS
  • WEBSHOP
  • Menu Menu

Belang van goed leren lezen – Methoden LetterKlankStad en Veilig leren lezen vergeleken

Studenten van de Radboud Universiteit – Nijmegen hebben in het voorjaar van 2019 de leesmethodes Veilig leren lezen (VLL) en LetterKlankStad (LKS) vergeleken bij leerlingen in groep 3. Een artikel over hun bevindingen verscheen, onder begeleiding van Kees Vernooy,  in `Zorgbreed  67 – Jaargang 17. Nr. 3. Maa-apr-mei 2020`.  Lees hier het gehele artikel.

Enkele passages
`De methode VLL probeert met de verschillende methodieken het lezen zo snel mogelijk te automatiseren, zodat de kinderen snel leren lezen. De methode LKS richt zich heel bewust op het decoderen en de verschillende klanken die een letter kan hebben in een woord. Vanuit daar proberen ze de structuur van woorden aan te leren.`

Uit het onderzoek kwam naar voren `dat het niet lijkt uit te maken welke methode er wordt gebruikt voor het technische leesvaardigheidsniveau in groep 3. De leerlingen scoren ongeveer gelijk. Wel is er een verschil gevonden in de relatie met het `snel serieel benoemen` en leesvaardigheid. Er was een sterk verband tussen deze persoonlijke vaardigheid en de leesvaardigheid bij de kinderen die de methode VLL volgden. Dit verband werd niet in gelijke mate gevonden bij de LKS-groep. Mogelijk is er een andere factor bij LKS die een groter effect heeft op de leesvaardigheid van de leerlingen en er zo voor zorgt dat de vaardigheid in `snel serieel benoemen` minder relevant is.`

`Om de langetermijneffecten van de methode LKS te duiden is er vervolgonderzoek nodig.`

Reactie LetterKlankStad
Wij van LetterKlankStad zijn blij met de belangstelling van de wetenschap voor onze didactische aanpak van het aanvankelijk lezen. Juist omdat Nederlandse leerlingen in het latere leer- en leesproces meer en meer uitvallen. Dat de leesresultaten van LKS (volgens het vastgestelde CITO/AVI-systeem dat gebaseerd is op snelheid) gelijk zijn aan VLL is een geweldig resultaat. Vooral als je bedenkt dat dit behaald wordt met veel minder (72) klassikale instructielessen, er veel ruimte is op de andere dagen om gedifferentieerd en zelfstandig te werken met en door leerlingen, en dat lezen en spellen gelijk opgaan.

Uit een eigen gehouden enquête onder LKS-gebruikers blijkt tevens dat het plezier bij leerlingen in lezen groot is en blijft (ook bij de zwakke lezers!) en dat is een ongekend winstpunt. Helaas kan leesplezier moeilijk `bewezen` worden.  Blijven lezen is belangrijk, juist voor de zwakkeren. Er is veel ruimte bij LKS om vrij te lezen of te oefenen met (veelal visueel-zintuigelijke) werkvormen die per leesdoel zijn beschreven. Dat de auteurs van het artikel de uitgebreide VLL-methode aanraden aan docenten als het op intensiteit aankomt (omdat docenten het al zo druk hebben), komt overeen met een veelgehoorde opmerking van (meestal jonge) docenten dat ze het fijn vinden om elke dag een kant en klare les gepresenteerd te krijgen die ze kunnen volgen.

LetterKlankStad heeft (maar) 72 voorgeschreven instructielessen, veel vrijheid in differentiatie daaromheen en een individuele toetsing (geen DMT!). Het loslaten van: `dit is de buh`, voor: `dit is de letter bee, die kan klinken als buh of als puh` vergt even een omschakeling, maar is eigenlijk heel basaal. Geen volwassene zal zijn naam spellen als: buh-ah-sss. Het is een truc om leerlingen in groep 3 sneller te leren lezen, maar het leidt tot problemen bij spelling (zoals de open/gesloten lettergreep).

En ja, LKS vraagt om vakkennis en legt heel bewust de verantwoording terug bij de docent. Geen kant en klaar voorgekauwd jaarlessenprogramma, maar voor een deel de eigen verantwoordelijkheid terug met behulp van honderden werkvormen waaruit je als docent kunt putten. In minder tijd hetzelfde niveau bereiken geeft ruimte voor differentiatie en lekker lezen. LKS doet niet aan percentielvergelijking, maar richt zich op een 1 op 1 toetsing/begeleiding.

Oproep voor vervolgonderzoek
Internationaal onderzoek wijst uit dat leerlingen die in het begin van de basisschoolperiode leesproblemen ontwikkelen, deze achterstand meestal niet meer inhalen. Er moet iets gebeuren in de beginnend lezen fase van groep 2/3. Bovenstaand onderzoek vond plaats in de laatste maanden van groep 3. Vervolgonderzoek in groep 4/5 op taal, tekstbegrip en leesplezier kan aantonen of de LKS-aanpak ook daadwerkelijk bewezen verbetering oplevert voor het Nederlandse leesniveau. We houden ons aanbevolen voor een vervolgonderzoek i.s.m. een wetenschappelijke partij.

Mocht u (vervolg)onderzoek naar LKS willen/kunnen doen, neemt u dan contact op met ons: info@letterklankstad.nl

                                     Created by ICTEC
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accept settingsHide notification onlyInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accept settingsHide notification only